Enciklopédia

ABC

Szukralóz

Mi a szukralóz?

A szukralóz azon kevés édesítőszerek közé tartozik, amelyet tudatosan fejlesztettek ki (a londoni Erzsébet Királynő Intézet kutatói). Az édesítőszerek családjában - ha lehet ilyet mondani - az egyik legfiatalabb jövevény. A szukralóz egy olyan szintetikus vegyület, amelyet közvetlenül a cukor molekulából állítanak elő azáltal, hogy három hidroxil (-OH) csoportot klór (-Cl) atommal helyettesítenek, és így keletkezik a szacharózból egy annál 400-800-szor édesebb anyag. Előnye a tiszta íz, a stabilitás úgy oldatban, mint magas hőmérsékleten, emellett alacsonsy és magas pH-n is stabil marad. Tehát tárolhatóság és felhasználhatóság tekintetében egyaránt rendkívül jól használható anyag. Ezen felül csak nagyon kis mértékben metabolizálódik, mert többnyire változatlan formában kiválasztódik a széklettel; ez annyit jelent, hogy valamennyi klór atom kötésben marad, és nem vándorol a szervezetben. Az a kevés hányada, mely felszívódik, nem toxikus összetevőkre bomolva végül a vizelettel távozik szervezetünkből. Mindez persze azt is jelenti, hogy nem okoz inzulinszint emelkedést, nincs hatással a vércukorszintre, és nem tekinthető energiaforrásnak.

Tovább

Sztívia

Mi az amit szdésével elérhetsz?

  • Természetes édesítőszer, mely kalóriamentes!

  • Nincsenek káros mellékhatások, a mesterséges édesítők kiválthatók vele

Tovább

Szőlőmag kivonat

Mi az amit szedésével elérhetsz?

  • Az egyik legerősebb természetes antioxidánsként segít a szabadgyökök elleni harcban

Tovább

Szójafehérje

Rövid áttekintés

Az állati források egy alternatívájaként ez a növényből kivont fehérje, a szója, egy csaknem teljes fehérje, ami alacsony zsír-és szénhidráttalommal bír, míg sok olyan tulajdonsága van, mely a nők, és az alacsony kalóriatartalmú diétán élők számára vonzó lehet. Ez azonban nem azt jelenti, hogy hirtelen félredobhatjuk tejsavófehérjénket vagy kazeinünket, ez csupán annyit jelent, hogy fontolás tárgyává tehetjük a szójafehérje beillesztését napi étrendünkbe. Hiszed vagy sem, a szója több fehérjét tartalmaz, mint a hús, a tojás vagy a hal, és esszenciális tápanyagok egész sorát tartalmazza, így pl. kalciumot, vasat, káliumot, E vitamint és rostokat.

Egyéb elnevezések

soy, soya, Genistein

Tovább

Szilícium (Si)

Mi az, amit a használatával elérhetsz?

Erősebb, fényesebb haj, egészséges körmök

Szervezetünkben a haj és a bőr nagy mennyiségben tartalmaz szilíciumot, pótlása ezért erősítheti a hajunkat és körmeinket.

Erősebb erek, erősebb kötőszövet

Az erősebb erek a visszérproblémák megelőzésében fontosak, a kötőszövet erősítése a feszes bőr megtartását is elősegíti.

Gyulladásgátló, hámregeneráló hatás

Helyileg alkalmazva gyulladásgátló hatású és elősegíti a sérülések gyógyulását.

Tovább

Szibériai Ginseng

A szibériai ginseng a híres kínai gyógynövény, a panax ginseng közeli rokona, ám annál jóval gyengébb. Adaptogénként segíthet a testnek alkalmazkodni, akármilyen behatás is érje; a gyógynövénykereskedők "normalizáló" vagy "erősítő" anyagként emlegetik, és azt állítják, hogy automatikusan a test azon részében kerül felhasználásra, ahol szükség van rá.

Egyéb elnevezések

Ciwujia, touch-me-not, ördögcserje, ci wu ju, eleuthero, Eleutherococcus senticosus, eleuthero.

Tovább

Szerin

Mi az amit szedésével elérhetsz

  • Bár sok létfunkcióhoz szükséges, nem szükséges kiegészítőként fogyasztani

Tovább

Szelén (Se)

Mi az, amit a szedésével elérhetsz?

Harc a szabadgyökök ellen
Az antioxidáns glutation-peroxidáz enzim alkotóelemeként fontos szerepet játszik a szabadgyökök elleni küzdelemben.
Immunrendszer serkentés
A fehérvérsejtek szelén hiányában kevésbé képesek megvédeni bennünket a fertőzésektől, míg a hiány pótlása serkenti az immunrendszer működését.
Anyagcsere szabályozása
A pajzsmirigyhormon aktiválásához nélkülözhetetlen, fenntartja az anyagcsere gyorsaságát.

Tovább

Szacharin

Mi a szacharin?

A szacharin volt az első mesterségesen előállított édesítőszer, 1879-ben fedezték fel. Hozzávetőlegesen 300-500-szor édesebb a cukornál.
Szervezetünkben nem kerül megemésztésre, így kalóriamentesnek tekinthető. Hőhatásra is stabil marad, így főzéshez és sütéshez egyaránt jól alkalmazható, és a tárolást is jól bírja. Mivel nem tartalmaz cukrot, így fogszuvasodást sem okoz, és mivel nem emeli a vércukorszintet, és ennél fogva az inzulinszintre sincs hatással, cukorbetegek is fogyaszthatják. Más édesítőszerekkel együtt alkalmazva szinergikusan erősíti azok édesítő hatását. Sajnos sütésnél egyfajta fémes mellékíze van amit sokan nem szeretnek, valamint savas környezetben lebomlik.

Tovább

Spirulina (kék-zöld alga)

Mi az amit szedésével elérhetsz

  • Elsősorban valamilyen tápanyaghiányos állapot esetén lehet hasznos

Tovább